روایات مربوط به اخر زمان
روایات مربوط به اخر زمان


روایات مربوط به اخر زمان

« از ابوبصیر نقل شده است که گفت:
خدمت امام صادق (ع) عرض کردم :  ابو جعفر (امام باقر (ع)) می فرمود: قائم آل محمد (عج) 2 غیبت دارد که یکی طولانی تر از دیگری است. فرمود: آری. این امر تحقق نیابد مگر آنکه در خاندان فلان اختلاف به وجود آید و حلقه تنگ شود و سفیانی ظهور کند و بلا سخت گردد و مرگ و کشتار مردم را فرا گیرد و آنان به حرم خدا و پیامبرش پناهنده شوند. »(13)

  

« امام صادق (ع) فرمودند:
هر کس مرگ عبدالله را برای من تضمین کند، من ظهور قائم را برای او تضمین می کنم. سپس فرمود: وقتی عبدالله بمیرد، مردم برای حکومت با کسی توافق نکنند و این اختلاف و درگیری به خواست خدا تا ظهور صاحب الامر (عج) ادامه یابد. حکومت های چند ساله پایان یافته و تبدیل به حکومت چند ماهه و چند روزه شود. راوی می گوید: سئوال کردم: آیا این ماجرا به طول می انجامد؟ فرمود: هرگز. »(15)

 

نام آخرین پادشاه مقتدر حجاز (عربستان)، عبدالله می باشد.(16)

 

در یکی از روایات آمده است:

 

« ... وقتی عبدالها بمیرد، مردم برای حکومت با کسی توافق نکنند و این اختلاف و درگیری به خواست خدا تا ظهور صاحب الامر (عج) ادامه یابد. حکومت های چند ساله پایان یافته و تبدیل به حکومت های چند ماهه و چند روزه شود ... »(32)

« حضرت علی (ع) فرمودند: برای قیام قائم نشانه ها و علاماتی است:  نخست محاصره ي کوفه به وسیله ي کمین و خندق و به اهتزاز در آمدن درفش ها پیرامون مسجد بزرگتر. در این پیکار، قاتل و مقتول هر دو در آتش دوزخند ... ».(33)

 

صفات ذکر شده بر سفیانی در روایات از قرار زیر است :

۱- نسب او از ابوسفیان و خاندان بنی امیه است

۲- نام او " عثمان بن عنبسه " و  یا " عبدالله " است

۳- دارای چهره ای گلگون ، سرخ و سفید ، بور و چشمانی زاغ و موهایی زرد رنگ  است

۴- محل خروج او از "شام" یا "وادی یابس" خواهد بود

۵- نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) و شیعیان کینه ای عمیق دارد

۶-  رنگ پرچم او قرمز است

۷- با یهود رابطه داشته و یهود و غربیان از او حمایت می کنند

۸- لشگر مجهز و قدرتمند دارد و بر امور نظامی تسلط دارد

۹- ریاکار و منافق است و سعی می کند مردم را فریب دهد

۱۰ – سفیانی فردی شرور ، ستمگر ،  زشت خو  و سنگ دل است

امام علی (ع) :

 « سفیانی با پرچمی سرخ خروج می کند ، فرمانده سپاهش مردی از قبیله کلب است... » بحار ج 52 ص 273

 « ...آنگاه فتنه ای تیر و تار با پرچمی سرخ برمی خیزد ..»

 ملاحم و الفتن ص 111 –الزام الناصب ص 189 و ...

 امام محمد باقر(ع) :

« ... و پرچم سفیانی سرخ است .... » بشاره الاسلام ص 192

پیامبر اکرم(ص) :

« در آن هنگام(سفیانی) بی درنگ از وادی یابس ( بیابان خشک و سوزان) خروج کرده وارد دمشق می شود» بشاره الاسلام ص 86 و 106

رسول اکرم (ص) :

« شرورترین مردم ، ستمگرترین آنان ، که بسیار زشت خوی و سنگدلست ، سفیانی است ... » غیبت نعمانی ص 164 ، بحار ج 52 ص 249 و ...

امام صادق(ع) در این زمینه می فرماید :

« اگر سفیانی را ببینی ، او را پلیدترین مردمان می یابی که چهره ای گلگون  ، چشمانی کبود و موهایی زرد دارد ....» بحار ج 52 – ص 206  ، الزام الناصب ص 180

« سفیانی بدترین فرمانرواست ، دانشمندان و اهل فضل را می کشد ، و نابود می سازد و از آنها برای رسیدن به مقاصد خود یاری می خواهد و هرکس سرباز زند ، او را به قتل می رساند» نسخه خطی ابن حماد ص 76

« سفیانی در مدت 6 ماه کسانی را که نافرمانی وی را کنند ، می کشد و با اره آنها را سر می برد و در دیگها می پزد!» نسخه خطی ابن حماد ص 80

« سفیانی در اثر عبادت بسیار زرد رنگ به نظر می رسد »  نسخه خطی ابن حماد ص 75

امیرمومنان (ع) :

« روز جمعه خروج می کند و بر فراز منبر دمشق قرار می گیرد ، و آن نخستین منبری است که او صعود می کند ، آنگاه خطبه می خواند  و مردم را به جهاد فرمان می دهد ، و از آنها بیعت می گیرد که هرگز با او مخالفت نکنند ، چه بر طبق خواسته شان باشد و یا بر خلاف آن » الزام الناصب ص 198

روایات بیانگر این است که سفیانی فرهنگ و آموزش غربی دارد و چه بسا در همانجا پرورش یافته باشد . ( عصر ظهور – ص 118)

« سفیانی در حالی که رهبری گروهی را بر عهده دارد مانند شخص نصرانی ، صلیب بر گردن دارد و از سرزمین رومیان روی می آورد » غیبت طوسی 278

امام باقر(ع) :

« سفیانی هنگامی که از ممالک روم برمی گردد ، صلیب بر گردن دارد » بحار ج 52 ص 377 – منتخب الاثر ص 455

امام صادق(ع) :

سپاه سفیانی در مسیر خود به عراق وارد " قرقیسیا " می شود و در آنجا میان " عبدالله " و "عبدالله" جنگ در می گیرد و پس از آن از طرفین صدهزار نفر کشته میشوند....

غیبت شیخ طوسی - ص ۲۷۹ ، الملاحم و الفتن ص ۲۹

 " ... عبدالله شتابان وارد قرقیسیا شده با سپاه سفیانی وارد جنگ می شود ... "

بحار ج ۵۲ ص ۲۰۸ ، بشاره الاسلام ص ۱۷۷

رسول اکرم (ص)

(سخن سفیانی و لشگر او در هنگام جنگ) :

« ... خدایا خدایا اول انتقام وانگهی آتش ، خدایا خدایا آتش را می پذیریم ولی ننگ و شرم و سازش را نمی پذیریم ...»  بحار ج 52 ص 249 –  غیبت نعمانی ص 164

در وصف سفیانی داریم :

« او پلیدترین مخلوق روی زمین است که لحظه ای خدا را نپرستیده و مکه و مدینه را ندیده است »

* از علامات نزدیکی ظهور ، زلزله ای بزرگ در شام و خسف خرشنا

* خسف بيدا

* خسف بصره

* خسف بغداد و خرابی ری

* بررسی امکان وقایع فوق به لحاظ زمین شناسی

امام محمدباقر(ع) در حديثي شرايط موجود قبل از شروع دوران طلايي زندگي بشررا اينگونه توصيف کرده اند: "حضرت قائم(ع) قيام نمي کنند مگر آنکه ترس همهرا فرا گرفته باشد، زلزله ها زياد شده باشد، فتنه ها و بلاها دامن مردم راگرفته باشد، و طاعون همه را مبتلا کند."الغيبه نعماني، ص 235

علائم آخرالزمان

در متن زیر موضوعاتی را که توپر شدند در جامعه اتفاق افتاده اند و وجود دارند.

حجته الاسلام و المسلمین حاج شیخ جواد خراسانی بعضی از علائم آخرالزمان را بر اساس احادیث قسمت بندی کرده و فرموده:

1) از دین جز اسمش نماند.

2) خود را مسلمان می نامند ولی دورترین مردم به اسلام هستند.

3)  صبر کننده بر دین مثل کسی است که آتش در دست نگه دارد.(از بس که مسخره می شود و مورد ظلم قرار می گیرد و دائما توسط عوامل مختلف تحت تاثیر قرار می گیرد مانند ماهواره، سایت های سکسی، خیابان ها و...)

4) دین را به خاطر دنیا می فروشند و قیدش را می زنند.

5) مبانی دینی پائین آمده و دنیا در نظرشان برتر می شود.(به هرکی میگی نماز بهت می خنده به هرکی بگی جهنم مسخرت می کنه و...).

6 اگر دنیایشان سالم باشد هرچه از دینشان تلف شود نمی ترسند.

7) دینشان، شکمشان، پولشان و قبله شان زنانشان باشند.

8) برای بدست آوردن پول تعظیم می کنند وبه خاک می افتند.

9) حیران و سرگردانند.(نمی دانند به دین شان برسند یا دنیایشان و یا هیچ کدام).

10) نمی شود که آنها را مسلمان نامید(یعنی فقط اسما مسلمانند).

11) احکام دینی را باطل بدانند (مثل اجازه زن از شوهر که امروزه مساله ای خنده دار به حساب میاد و یا حکم قطع دست دزد که اجرا نمی شود یا مجازات زنا کار و بد کاره با صد ضربه شلاق که امروزه این هم اجرا نمی شود).

12) اسلام روبه ضعف رود.

13) همچنین بدعت ها ظاهر و زیاد شود(حلال شدن غناء و خوانندگی زنان و بوجود آمدن وهابی ها و...).

14) بدعت سنت شود(همانطور که حالا مد شده و هر روز یه تغییری تو دین می دن).

15) گناه و شر هر روز بیشتر از دیروز می شود(سال 67هیچ کی جرئت نداشت به ناموس مردم خیره شه و مد فحش ها و دوره آپ دیت شان طولانی تر بود اما حالا...).

16) فتنه ها و بدعت ها در دین چنان شایع شود که نوزادان با همان بدعت ها بزرگ شوند و بزرگان با بدعت ها پیر شوند تا اینکه همان بدعت ها سنت شوند و چنان مستحکم گردد که اگر چیزی از آن تغییر داده شود اعتراض کنند که سنت تغییر یافته.

17) امر به معروف و نهی از منکر ترک شود و امر کننده به معروف ذلیل شود.(حالا جرئت نمی کنی به کسی بگی چرا دختر بازی می کنی یا چرا فحش می دی)

18) آمال و آرزوها دراز و عمل کم شود.

19) گویند عمل خیر نکنند.

20) دل مردم را قساوت می گیرد و چشمانشان خشک باشد و اشکی از خوف الله نریزد (روز عاشورا رو می رقصن).

21) در غیر اطاعت الله بسیار خرج کنند. ودر اطاعت الله از کم دریغ کنند.

22) مومن غمگین، حقیر و ذلیل باشد.

23) حج و جهاد را برای غیر الله کنند(حج را برای نسب حاج آقا می رن و جنگ را برای فرماندهی و بهرمندی از مزایای مادیش).

24) در مساجد آلات موسیقی بنوازند و کسی آنها را نهی نکند.

25) بعضی از عابدان جاهل و بعضی قاریان فاسق باشند.

26) قاریان زیاد و فقیه عادل کم باشد.

27) دنیا را بالای سر و علم را زیر پا و علم دین را برای غیر الله بیاموزند(برای آخوند شدن و برخورداری از مزایای بی مانندش).

28) دروغ را شوخی بشمارند.

29) حرام را غینمت شمرند(از خاتمی و رفسنجانی گرفته تا کارمند ساده دولت).

30) طالب حلال سرزنش و طالب حرام مدح و ستایش شود

31) فقیه فقه را برای غیر دین اللهی قرار دهد.

32) ریا و تملق معمول گردد(حتی تو طنزهاشون هم این رو دارن به وضوح نشون می دن).

33) زنان بخاطر طمع کاری به کارهای دنیا و کسب و کار مشغول شوند و با همسران خود در کسب وتجارت شرکت کنند.

34) بخاطر حرص و طمع به دنیا همه جا قانون ظلم حکومت کند.

35) فرمانروایان زیاد و امین کم شود(وزراء و فرمانده ها شهردار ونماینده و... هیچ کدام به فکر مردم نیستند و پولشان را می خورند).

36) حکومت را به کسی می دهند که سزاوار آن نیست.

37) اشرار بر اخیار مسلط شوند.

38) قاضیان بر خلاف امر خدا قضاوت کنند(با کمی پول راحت می شه خریدشون).

39) هیچ حدی برای خاطر خدا جاری نشود.

40) زنا را سهل و آسان شمارند(همچنانکه الان انگار گناه نیست).

41) رقص و طرب و غناء را حلال شمرند.

42) زبان سالم و راستگو(و بدور از فحش) نایاب شود.

43) غیبت را ملاحت و شیرین و غیبت کننده را ملیح و شیرین زبان بدانند، شهادت های دروغ رایج شوند.

44) هرج و مرج جهان را پر می کند(مانند جنگ های اخیر بمب گذاری ها و سونامی و زلزله که آخریشان همین بمب گذاری چاههای نفت بریتانیا است).

45) خونریزی را آسان شمرند و آدم کشی افزایش یابد.

46) مردم با کسی هستند که پیروزی با اوست.

47) زنان، فاسد و جوانان فاسق شوند.

48) کودکان بی حیا و بی ادب شوند.

49) پرده حیا از زنان برداشته شود(همین چند روز پیش یه دختری منو متلک بار کرد که باش دوست شم ظاهرا دنیا برعکس شده).

50) مردان لباس زنان را می پوشند.

51) مردان از زنان بی ایمان اطاعت کنند.

52) صله رحم را منت کنند(امروزه مردم خیلی کم به دیدار والدین شان می روند).

53) ظاهرها زیبا اما باطن ها خبیث(این خاصیت تو 78% مردم هست از بعضی آخوندها گرفته تا نوجوانان).

54) حرف کسی که سخن چین نباشد را نپذیرند.

55) انسان های پست و لئیم فراوان و مردم شریف کم شوند.

.:::  به چه دليل اين زمان، آخرالزمان است؟  :::.

 در روايات اسلامي براي دوره آخرالزمان علايم ونشانه‏هايي ذكر شده كه با تحقق اين علايم ونشانه‏ها، پي مي‏بريم كه هم اكنون در دوره آخرالزمان قرار داريم. اينك به برخي از اين علايم ونشانه‏ها اشاره مي‏كنيم:

 1- جنگ وكشتار امام رضا (ع) فرمود: "پيش از ظهور امام زمان (ع) كشتارهاي پياپي وبي‏وقفه رخ خواهد داد".(الغيبة، نعماني، ص 271)

 2- مرگ‏هاي ناگهاني پيامبر اكرم (ص) فرمود: "قيامت برپا نمي‏گردد، تا اينكه مرگ سفيد ظاهر شود. گفتند: اي رسول خدا! مرگ سفيد چيست؟ فرمود: مرگ ناگهاني".(الفائق، ج 1، ص 141)

 3- آرزوي كمي فرزندپيامبر اسلام (ص) فرمود: "رستاخيز بر پا نمي‏شود تا آنكه كه كسي پنج فرزند دارد آرزوي چهار فرزند كند. وآنكه چهار فرزند دارد مي‏گويد: كاش سه فرزند داشتم، وصاحب سه فرزند آرزوي دو فرزند دارد. وآنكه دو فرزند دارد، آرزوي يك فرزند بنمايد. وكسي كه يك فرزند دارد آرزو كند كه كاش فرزندي نداشت".(فردوس الاخبار، ج 5، ص 227)

 4- سردي عواطف انسانيرسول گرامي اسلام(ص) در اين باره مي‏فرمايد: "در آن روزگار، بزرگترها به زيردستان وكوچكترها ترحّم نمي‏كنند وقوي بر ضعيف ترحّم نمي‏نمايد. در آن هنگام خداوند به او [مهدي (ع)] اذن قيام وظهور مي‏دهد."(همان، ج 52، ص 380)

 5- گسترش ترس و نا امنيامام باقر (ع) مي‏فرمايد: "حضرت قائم(ع) قيام نمي‏كند مگر در دوراني پر از بيم وهراس."(الغيبة، نعماني، ص 235)

ونيز فرمود: "مهدي(ع) هنگامي قيام مي‏كند كه زمام كارهاي جامعه در دست ستمكاران باشد".

(ملاحم، ابن طاووس، ص 77)

 6- گسترش فساد اخلاقيمحمد بن مسلم مي‏گويد: به امام باقر (ع) عرض كردم: اي فرزند رسول خدا! قائم شما چه وقت ظهور خواهد كرد؟ امام فرمود: "هنگامي كه مردها خود را شبيه زنان و زنان خود را شبيه مردان كنند. آنگاه كه مردان به مردان اكتفا كرده وزنان به زنان اكتفا كنند."(كمال الدين، ج 1، ص 331)

علائم ظهور به دو دسته كلی تقسیم می‌شوند: علائم حتمی و علائم غیرحتمی.

فضیل بن یسار از امام باقر (ع) روایت كرده كه فرمودند: «نشانه‌هایظهور دو دسته است: یكی نشانه‌های غیرحتمی و دیگر نشانه‌های حتمی؛ خروج سفیانی ازنشانه‌های حتمی است كه راهی جز آن نیست.» (غیبت نعمانی، با ترجمه غفاری، باب18،ص429)

منظور از علائم حتمی آن است كه تقدیر قطعی خدا به وقوع آن تعلقگرفته، و مشروط به هیچ قید و شرطی نیست؛ و مقصود از علائم غیر حتمی آن است كه وقوعآن ممكن است مشمول بداء گردد، چرا كه فی الجمله مشروط به شروطی است كه اگر آن شروطتحقق یابد آن علائم واقع می شوند، و اگر آن شروط مفقود باشد، آن علائم نیز تحققنمی‌یابند.

علائمی در مورد حتمی بودن آنها نصی نداشته باشیم، تنها احتمالوقوع آن می رود، و قطعی نیستند.

علائم غیر حتمی بسیارند. ما در اینجا روایت مفصلی از امام امامصادق(ع) را برای شما می آوریم كه ...

 تعداد بسیاری از آن را برشمرده است. این روایت مشهوری است، ولیبرای آن كه حق زحمات مؤلفین ادا شده باشد، می گوییم كه این روایت را با تغییراتعبارتی اندكی از كتاب "یكصد پرسش و پاسخ پیرامون امام رمان(عج)" نوشته علیرضا رجالیتهرانی نقل می كنیم.

قیلا لازم است تذكر دهیم كه گرچه هر یك از این علائم حتمی الوقوعنیست، ولی به طور كلی احوال آخرالزمان را به ما معرفی می كند. با مطالعه آنشباهتهای زیاد آن را با شرائط زمان خودمان می یابیم.

در این روایت، امام صادق(ع) به یكی از یاران خود فرمودند:

هر گاه دیدی كه حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند؛ و ظلم و ستمفراگیر شده است؛ و قرآن فرسوده و بدعت‌هایی از روی هوا و هوس در مفاهیم آن بوجودآمده است؛ و دیدی دین خدا، عملاً، توخالی شده، همانند ظرفی كه آن را واژگون سازند!

و همچنین هر گاه دیدی كه اهل باطن بر اهل حق پیشی گرفته‌اند؛ وكارهای بد آشكار شده و از آن نهی نمی‌شود، و بد كاران باز خواست نمی‌شوند؛ و مردانبه مردان و زنان به زنان اكتفا می‌كنند.

و هنگامی كه دیدی ‌افراد باایمان سكوت كرده، و سخنشان رانمی‌پذیرند؛ و دیدی كه شخص بدكار دروغ گوید، و كسی دروغ و نسبت ناروای او را ردنمی‌كند؛ و دیدی كه بچه‌ها به بزرگان احترام نمی‌گذارند؛ و قطع رحم می شود.

و وقتی دیدی كه بد كار را ستایش كنند و او شاد شود، و سخن بدش بهاو برنگردد؛ و دیدی كه نوجوانان پسر همان كنند كه زنان كنند [یعنی به مانند آنانخود را زینت می كنند]؛ و زنان با زنان ازدواج كنند.

و هنگامی كه دیدی انسانها اموال خود را در غیراطاعت خدا مصرفمی‌كنند و كسی مانع آنها نمی‌شود؛ و دیدی كه افراد با دیدن كار و تلاش مؤمنانه [ازآن تعجب می كنند] و به خدا پناه می‌برند.

و دیدی كه مداحی دروغین از اشخاص زیاد شود؛ و همسایه همسایه خودرا اذیت می‌كند و از آن جلو گیری نشود؛ و دیدی كه : كافران از صعوبت زندگی مؤمن،شاد می شوند؛ و دیدی مردم شراب را آشكار می ‌آشامند، و برای نوشیدن آن كنار هممی‌نشینند و از خداوند متعال نمی‌ترسند؛ و‌ كسی كه امر به معروف می‌كند خوار و ذلیلاست.

و همچنین هنگامی كه دیدی آدم بدكار در چیزی مورد ستایش ست كهخداوند آن را دوست ندارد؛ و دیدی كه اهل قرآن و دوستان آنها خوارند؛ و راه نیك بستهو راه بد باز است؛ و دیدی كه انسان ها به زبان می‌گویند، ولی عمل نمی‌كنند.

و وقتی دیدی خانه كعبه تعطیل شده، و به تعطیلی آن دستور دادهمی‌شود؛ و مؤمن، خوار و ذلیل شمرده شود؛ بدعت و زنا آشكار شود؛ و مردم به شهادت وگواهی ناحق اعتماد كنند.

و دیدی كه حلال حرام، و حرام حلال می شود؛ و دین بر اساس میلاشخاص معنی می شود، و كتاب خدا و احكام آن تعطیل می گردد؛ و جرأت بر گناه آشكارشود، و دیگر كسی برای انجام آن منتظر تاریكی شب نگردد.

و آنگاه كه دیدی مؤمن نتواند نهی از منكر كند مگر در قلبش؛ و ثروتبسیار زیاد در راه خشم خدا خرج گردد؛ و سردمداران به كافران نزدیك شوند و ازنیكوكاران دور شوند؛ و والیان در قضاوت رشوه بگیرند؛ و پستهای مهم والیان بر اساسمزایده است، نه بر اساس شایستگی.

و آن زمان كه دیدی مردم را به تهمت و یا سوء ظن بكشند؛ و دیدی كهمرد به خاطر همبستری با همسران خود مورد سرزنش قرار گیرد. و هنگامی كه زن بر شوهرخود مسلط شود و كارهایی كه مورد خشنودی شوهر نیست انجام می‌دهد و به شوهرش خرجیمی‌دهد.

و همچنین آنگاه كه دیدی سوگند های دروغ به خدا بسیار گردد؛ وآشكارا قماربازی ‌شود؛ و مشروبات الكلی به طور آشكار بدون مانع خرید و فروش می‌شود.

و وقتی دیدی كه مردم محترم توسط حاكمان قلدر خوار شوند؛ و نزدیكترین مردم به فرمانداران آنانی هستند كه به ناسزاگویی به ما، خانواده عصمت(ع)،ستایش شوند؛ و هر كس ما را دوست دارد او را دروغگو خوانده، و گواهی اش را قبولنمی‌كنند.

و آنگاه كه دیدی مردم در گفتن سخن باطل و دروغ با هم رقابت میكنند؛ و شنیدن سخن حق بر مردم سنگین، ولی شنیدن باطل برایشان آسان است؛ و دیدی كههمسایه از ترس زبان همسایه به او احترام می‌كند.

و وقتی دیدی حدود الهی تعطیل شود، و طبق هوی و هوس عمل گردد؛ ودیدی كه مسجدها طلا كاری (زینت داده) شود؛ و دیدی كه‌ راستگوترین مردم نزد آنهامفتری و دروغگو است.

هنگامی كه دیدی بدكاری آشكار شده، و برای سخن چینی كوشش می‌شود؛و‌ ستم و تجاوز شایع شده است؛ و غیبت، سخن خوش آنها شود و بعضی بعض دیگر را به آنبشارت دهند.

وقتی دیدی حج و جهاد برای خدا نیست؛ و‌ سلطان به خاطر كافر، شخصمؤمن را خوار كند؛ و خرابی بیشتر از آبادی است؛ و معاش انسان از كم فروشی به دستمی‌آید؛ و خون ریزی آسان گردد؛ و مرد به خاطر دنیایش ریاست می‌كند.

و هنگامی كه دیدی مردم نماز را سبك شمارند؛ و‌ انسان ثروت زیادیجمع كرده، ولی از آغاز آن تا آخر، زكاتش را نداده است؛ و‌ قبر مرده‌ها را بشكافند وآنها را اذیت كنند؛ و هرج و مرج بسیار شود؛ و‌ مرد روز خود را با مستی به شبمی‌رساند، و شب خود را نیز به همین منوال صبح می كند، و هیچ اهمیتی به آیین مردمندهد.

آنگاه كه با حیوانات آمیزش ‌شود؛ و مرد به مسجد (محل نماز) می‌رودو وقتی برمی‌گردد لباس در بدن ندارد؛ [ یعنی لباسش را دزدیده اند].

هنگامی كه دیدی حیوانات هم دیگر را بدرند؛ و دلهای مردم سخت، ودیدگانشان خشك، و یاد خدا برایشان گران است؛ و بر سر كسبهای حرام آشكارا رقابتمی‌كنند؛ و دیدی كه نمازخوان برای خودنمایی نماز می‌خواند؛ و فقیه برای دین خدا فقهنمی‌آموزد، و طالب حرام ستایش و احترام می‌گردد؛ و‌ مردم در اطراف قدرتمندان هستند؛و طالب حلال، مذمت و سرزنش می‌شود، و طالب حرام ، ستایش و احترام می‌گردد.

آنگاه كه در مكه و مدینه كارهایی می‌كنند كه خدا دوست ندارد، وكسی از آن جلو گیری نمی‌كند، و هیچ كس بین آنها و كارهای بدشان مانع نمی‌شود؛ وآلات موسیقی و لهو و لعب در مدینه و مكه آشكار گردد؛ و مرد سخن حق گوید و امر بهمعروف و نهی از منكر كند، ولی دیگران او را از این كار برحذر می‌دارند.

هنگامی كه دیدی مردم به همدیگر نگاه می‌كنند [یعنی چشم همچشمی میكنند، یا معیارشان بر خوب و بد اعمال خدا نیست] ، و از مردم بدكار پیروی نمایند؛ وراه نیك پیرو ندارد؛ و مرده را مسخره كنند و كسی برای او اندوهگین نشود؛ و دیدی كه : سال به سال بدعت و بدیها بیشتر شود؛ و مردم جز از سرمایه داران پیروی نكنند؛ و‌به فقیر چیزی را دهند كه برایش بخندند، ولی در راه غیرخدا ترحم می كنند.

وقتی كه دیدی علائم آسمانی آشكار شود، و كسی از آن نگران نشود؛ ومردم مانند حیوانات در انظار یكدیگر عمل جنسی انجام می دهند و كسی از ترس مردم ازآن جلو گیری نمی‌كند؛ و انسان در راه غیر خدا بسیار خرج كند، ولی در راه خدا ازاندك هم مضایقه دارد.

و آنگاه كه دیدی عقوق پدر و مادر رواج دارد، و فرزندان هیچاحترامی برای آنها قائل نیستند، بلكه نزد فرزند از همه بدترند.

هنگامی كه دیدی زنها بر مسند حكومت بنشینند و هیچ كاری جز خواستهآنها پیش نرود، و دیدی پسر به پدرش نسبت دروغ بدهد، پدر و مادر را نفرین كند و ازمرگشان شاد شود؛ و دیدی كه اگر روزی بر مردی بگذرد، و او در آن روز گناه بزرگیمانند بدكاری‌ ، كم فروشی، و زشتی انجام نداده ناراحت است.

و وقتی دیدی قدرتمندان، غذای عمومی مردم را احتكار می كنند؛ و‌اموال خمس در راه باطل تقسیم گردد، و با آن قماربازی و شراب خواری شود، و به وسیلهشراب بیمار را مداوا، و برای بهبودی، آن را تجویز كنند؛ و دیدی كه مردم در امر بهمعروف و نهی از منكر و ترك دین بی تفاوت و یكسانند؛ و دیدی كه سر و صدای منافقانبرپا، اما صدای حق طلبان خاموش است؛ و دیدی كه برای اذان و نماز مزد می‌گیرند؛ ومسجدها پر است از كسانی كه از خدا نمی ترسند و غیبت هم می نمایند.

هنگامی كه دیدی خورندگان اموال یتیمان ستوده شوند؛ و قاضیان برخلاف دستور خداوند قضاوت كنند؛ و استانداران از روی طمع، خائنان را امین خود قراردهند؛ و فرمانروایان میراث مستضعفان را در اختیار بدكاران از خدا بی خبر قرار دهند؛و دیدی كه بر روی منبرها از پرهیزكاری سخن می‌گویند، ولی گویندگان آن پرهیزكارنیستند.

و بالخره هنگامی كه دیدی صدقه را با وساطت دیگران، بدون رضایخداوند، و به خاطر درخواست مردم بدهند؛ و دیدی وقت نمازها را سبك بشمارند؛ و همّتوهدف مردم شكم و شهوتشان است؛ و دنیا به آنها روی كرده است؛ و دیدی نشانه‌هایبرجسته حق ویران شده است؛ [این آخرالزمان است] در این وقت خود را حفظ كن و از خدابخواه كه از خطرات گناه نجاتت بدهد. (بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52، ص260 ـ 256 ـبا تصرف اندك در متن)

این بود روایت امام صادق ( ع ) كه به ذكر گوشه‌ای از مفاسد جهاندر آستانه قیام وانقلاب بزرگ حضرت مهدی (عج) فرا گیر خواهد شد.

و اما "علائم حتمی الوقوع" ظهور با استفاده از روایاتمعصومین علیه السلام، اندك است.

در روایتی امام صادق(ع) می فرمایند: «پیش از ظهورقائم(عج) پنج نشانه حتمی است: قیام یمانی، فتنه سفیانی، صیحه آسمانی،‌ قتلنفس زكیه و شكافتن زمین و فرو رفتن عده ای در بیابان» (كمال الدین و تمام النعمة،شیخ صدوق ، ص650)

همچنین امام صادق فرموده است: «وقوع ندا[ی آسمانی] از امور حتمیاست؛ و سفیانی از امور حتمی است و یمانی از امور حتمی است و كشته شدن نفس زكیه ازامور حتمی است و كف دستی كه از افق آسمان برون آید از امور حتمی است. و سپس اضافهفرمودند: «و نیز وحشتی در ماه رمضان است كه خفته را بیدار كند و شخص بیدار را بهوحشت انداخته و دوشیزگان پرده نشین را از پشت پرده بیرون می‌آورد.» (غیبت نعمانی،‌با ترجمه غفاری، باب14، ص365)

امیرالمؤمنین(ع) از رسول خدا(ص) روایت نموده كه فرمودند: «ده چیزاست كه پیش از قیامت حتماً به وقوع خواهد پیوست : فتنه سفیانی و دجال ، واقعه دخان [دود]، ظهور دابه، خروج قائم، طلوع خورشید از مغرب، نزول عیسی، خسوف در مشرق، خسوفدر جزیرة العرب، و آتشی كه از مركز عدن شعله می‌كشد و مردم را به سوی بیابان محشرهدایت می‌كند»(بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52، ص209 و غیبت شیخ طوسی، ص 267)

امام محمد باقر(ع) فرموده است: « در كوفه، پرچمهای سیاهی كه ازخراسان بیرون آمده است، فرود می‌آید و وقتی مهدی(ع) ظاهر شد، برای بیعت گرفتن بهسوی آن می‌فرستد.» (غیبت شیخ طوسی، ص274)

برای اطلاع كامل از علائم و نشانه ها و اوضاع و احوال آخرالزمانشما را توصیه می كنیم به كتاب "نوائب الدهور فی علائم الظهور" نوشته مرحوم میرجهانیكه در 3 جلد نگاشته شده، و همچنین كتاب عصر ظهور نوشته علی كورانی مراجعه كنید.

ايران، خانه شيعيان ما است

 

امام زمان ـ عج الله تعالي فرجه الشريف ـ به ايران عنايت خاصي دارند آن حضرت خطاب به ميرزاي قمي مي‌فرمايند: «اين جا (ايران) خانه شيعيان ما است. مي‌شكند، خم مي‌شود، خطر هست ولي ما نمي‌گذاريم سقوط كند، ما نگه‌اش مي‌داريم.»

...................................................

فلسطین در واقعه ظهور

 

در این مقاله ما به بررسی وضعیت آخرین منطقه از مناطق کور خمس یعنی فلسطین می پردازیم.
بخش عمده روایات آخرالزمانی «فلسطین»، به آخرین مرحله جنبش سفیانی ( شکست وی و فتح قدس) می پردازند. ما نیز مطالب را با تاکید بر همین بخش آورده ایم.
به طور کلی جنبش سفیانی در سه مرحله انجام می شود:



مرحله اول: تثبیت سلطه وی در شش ماهه اول و استیلای وی بر شام.
مرحله دوم: هجوم و پیکار او در عراق و حجاز
و مرحله سوم: بازگشت وی از توسعه طلبی در عراق و حجاز و رو به رو شدن با سپاه حضرت مهدی(عج) جهت حفظ متصرفات باقی مانده اش از سرزمین شام و قدس، که ما به شرح مرحله سوم، یعنی فتح قدس می پردازیم.

طبق روایات حضرت مهدی(ع) در شروع نمودن نبرد، درنگ می کند و مدتی در ومه دمشق می ماند تا بزرگان و مومنان اهل شام؛ آنان که هنوز به وی نپیوسته اند، ملحق شوند. سپس حضرت(ع) از سفیانی می خواهد که برای گفتگو شخصاً با آن بزرگوار ملاقات کند. وقتی یکدیگر را ملاقات می کنند، سفیانی تحت تاثیر شخصیت حضرت مهدی(ع) قرار می گیرد، با آن حضرت بیعت می کند و تصمیم می گیرد دست از جنگ بردارد و منطقه را تسلیم امام نماید؛ اما نزدیکان و پشتیبانان سفیانی که از قبیله بنی کلب هستند، وی را پس از سرزنش و نکوهش، از تصمیم خود منصرف می سازند.

به همین دلیل برمی گردد و تقاضای سخ پیمان می کند. امام نیز بیعت وی را فسخ می کند. آنگاه سفیانی لشکریان خود را برای جنگ با امام بسیج می کند. محورهای جنگ بزرگ از «عکا» تا صور، از آنجا تا «انطاکیه» در ساحل دریا و از دمشق تا طبریه و تا قدس گسترش می یابد و سپاهیان سفیانی به بدترین شکل شکست می خورند و سفیانی نیز دستگیر می شود و چنانکه روایات می گویند وی را در کنار دریاچه طبریه یا در ناحیه ورودی قدس در زیر درختی که شاخه های آن رو به دریاچه طبریه است، کشته می شود.

بنا بر نقل روایات، امام مهدی(ع) نسخه های اصلی تورات را از درون غاری در انطاکیه و کوهی در فلسطین و از دریاچه طبریه بیرون آورده، با استناد به آن یهودیان را محکوم نموده، نشانه ها، علامت ها و معجزات را برای آنان آشکار می سازد.

برخی از یهودیان که بعد از نبرد آزادی قدس جان سالم به در برده اند، تسلیم آن بزرگوار شده و کسانی که تسلیم نمی شوند، از کشورهای عربی اخراج می گردند.
پس از آن حضرت عیسی(ع) فرود می آید. در شماری از روایات آمده است که محل فرود آمدن عیسی(ع) قدس خواهد بود.

علامه مجلسی در بحار الانوار از امام باقر(ع) روایت کرده که فرمودند:
پیش از قیامت عیسی به دنیا فرود می آید و هیچ کس از ملت یهود و مسیحی نمی ماند، مگر آنکه قبل از مرگ به او ایمان می آورد و آن حضرت، پشت سر حضرت مهدی(ع) نماز می گزارد.

منبع:
دانشستان سرزمین های درگیر، اسماعیل شفیعی سروستانی، ص509


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: فرهنگی، مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: پاتوق گل نرگس-آخرزمان -,
نویسنده : ریحانه
تاریخ : سه شنبه 21 مهر 1394
زمان : 20:25


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.